fbpx

Kultura da radę!

…i mnie się zdarzyło, że portale społecznościowe i serwisy informacyjne skutecznie ulokowały w mojej głowie produkt z kategorii „Kultura”. Choć raczej trzeba byłoby napisać – wydarzenie kulturalne. W przeciwieństwie do sceptyków wśród moich znajomych postanowiłam wziąć udział w „Nocy Muzeów”. Miałam jednak pewne wątpliwości. Spytacie, co je wzbudzało? Tłum? Ścisk? Dantejskie sceny? Kultura? Nic z tego! Istotna była dla mnie myśl, że moja urocza acz niefotogeniczna twarz zostanie przedmiotem memów czy elementem fotorelacji na fanpage’ach wspomnianych przybytków. Podsumowując, miły kwadransik w muzeum kontra tragikomiczna wieczność w sieci. Trudny wybór…

RODO na ratunek

Niewątpliwie na moje szczęście od 25 maja 2018 r. obowiązuje ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO). Nałożono wówczas na instytucje publiczne pewne obowiązki. W mojej opinii, idąc w sukurs nam – amatorom kulturalnych eventów

Kultura i RODO dwa bratanki

Spytacie co mają wspólnego RODO i muzeum? Być może to, że u niektórych reprezentantów naszego gatunku wywołują nerwowość i zakłopotanie! A na poważnie… Przede wszystkim instytucja kulturalna jako podmiot publiczny ma obowiązek przestrzegać podstawowych zasad zawartych w ogólnym rozporządzeniu o ochronie danych osobowych. Szeroko rozumiana Kultura nie może pominąć RODO milczeniem. Przychodząc na wernisaż, spektakl czy seans filmowy nie powinniśmy martwić się tym, że ktoś zrobi nam zdjęcie i opublikuje w bliżej nieokreślonym miejscu. W miejscu pierwszego kontaktu z potencjalnym odbiorcą – stronie internetowej czy już w kasie biletowej – instytucja powinna wypełnić wobec Ciebie obowiązek informacyjny. Poinformować Cię o tym, kto, przez jaki czas oraz w jaki sposób będzie przetwarzał Twoje dane.

Kultura wobec wymagań RODO – monitoring

Kolejnym podstawowym krokiem – o ile instytucja kultury posiada monitoring – jest poinformowanie Ciebie jako klienta o tym fakcie. Musisz wiedzieć, że wchodząc na teren placówki, zostaniesz nagrany. Powinieneś otrzymać również informacje przez jaki czas nagranie zostanie w ich posiadaniu. Z pewnością interesuje Cię, podobnie jak mnie, co w przypadku zdjęć. Jeśli są to zdjęcia całej widowni, niewyostrzone – naprawdę nie musisz się obawiać. Zazwyczaj tego typu zdjęcia są robione w celu promocji wydarzenia i nie pozwalają zweryfikować konkretnej osoby. Co jednak w przypadku, gdy zdjęcie obejmuje głównie Ciebie? Możesz zwrócić się do Organizatora o usunięcie wizerunku.

Kultura wobec wymagań RODO – newsletter

Rozważmy jeszcze jeden przykład. Minęło kilka dni od spektaklu. Logujesz się na swoją skrzynkę mailową. A tam! Kilkanaście wiadomości z nadchodzącymi wydarzeniami w Teatrze, który dopiero co odwiedziłeś i przysporzył Ci tyle zmartwień… Co się stało? Prawdopodobnie w trakcie zakupu biletów online w pośpiechu zaznaczyłeś zgodę, potocznie mówiąc, na tak zwany „newsletter”. Nie przejmuj się. Pamiętaj, że zawsze masz prawo do wycofania swojej zgody!

Kultura i RODO to tematy interesujące przedstawionego Inspektora Ochrony Danych
Masz pytania i wątpliwości? Jesteśmy do Twojej dyspozycji. Skontaktuj się z nami – wypełnij formularz kontaktowy.